Saturday, July 01, 2006

The Letter That No Longer Sent

不再寄出的信 /邱立本

很久很久沒有寫信了。不是電郵也不是短訊,而是把郵票貼在信封上寄出去的信,在信封上一筆一筆寫上那種纖細的、期盼的、私人的感覺,親手把信放到郵筒,聽到那種墜下去的聲音,帶著自己的希望與感情……。

然後是等待回信的心情。怔怔的,一天又一天的在算日子,他或她在收到後會怎麼看、怎麼想?會不會認不得我潦草的字跡?會不會把信拿給別人看?會不會看完信之後笑起來,還是流下了眼淚?還是最後會點一根火柴,把信點燃,看這一頁又一頁的文字與感情灰飛煙滅?

這種思念就像放得很遠很遠的風箏,已經看不見了,以為那根感情的線已經斷裂,但突然又迎著風飛揚起來。就在一個下雨的午後,突然在信箱看到回信,那些熟悉的字體,那些陌生而遙遠的郵票,厚厚的一疊信紙,我迫不及待地就在樓梯的角落坐下來,一頁一頁的讀著,看到字裡行間的光影,嗅到字裡行間的氣味。我把這些光影與氣味放在胸前的口袋,讓它一直溫暖我的心房。很多年很多年之後,我還記得它的溫度。在今日電郵、長途電話、短訊、MSN的年代,我永遠忘不了這些生命的絕響。

1 Comments:

Blogger Ho Kit May 何潔美 said...

The last letter that I wrote and post was to Mr. Sen, in reply to sending his speech to me for the Canada Alumni. And it was all in Chinese, that was a real challenge as my Chinese has deteriorated immensely since 1967. I envy Yau's writing ability, so fluid, natural, sentimental and close to heart. I welcome every article that have been posted in the Blog by Martin and could hardly wait till I read another one. They are short but sweet.

12:39 AM  

Post a Comment

<< Home